Home staging: uczta dla oka – zysk dla portfela
Z przygotowaniem się do sprzedaży lub najmu nieruchomości jest trochę tak, jak z przygotowaniem się na pierwszą randkę. Na początek wystarczy ukryć swoje wady i wyeksponować zalety. Potem należy zadbać o odpowiedni klimat. Na koniec trzeba zrobić na tyle dobre wrażenie, by ktoś poczuł, że właśnie tego szukał i dokładnie tego potrzebuje. I to dobre pierwsze wrażenie jest podstawowym celem home stagingu.
Domy z potencjałem
Czym jest home staging? Te dwa słowa, znaczące dosłownie inscenizację domu, kryją w sobie wiele działań mających na celu przygotowanie nieruchomości do jej sprzedaży lub wynajmu.
Badania przeprowadzone w USA potwierdzają, że wystarczy zaledwie 90 sekund aby podjąć decyzję o zakupie mieszkania. Na świecie już od 50 lat wiedzą że odpowiednie przygotowanie nieruchomości do jego wynajęcia lub sprzedaży skraca czas transakcji o 40 procent i sprawia, że jej wartość rynkowa wzrasta o około 10 procent.
W Stanach Zjednoczonych, które są kolebką home stagingu, niemal każde profesjonalne biuro nieruchomości oferuje taką usługę, a stacje telewizyjne prześcigają się w programach o urządzaniu wnętrz. „Flip or Flop” (Zarobić na remoncie), „House Hunters” (Poszukiwacze domów), „Renovation Raiders” (Misja Remont), czy „Sledgehammer” (Wielka demolka) to amerykańskie projekty, które na rynku polskim cieszyły się ogromną popularnością. Ukazujący się od maja 2013 roku „Fixer Upper”, czyli w wersji polskiej „Domy z potencjałem” sprawił, że prowadzący program Joanna i Chip Gainesowie stali się rozpoznawalnymi na całym świecie gwiazdami, pracującymi już nad własną marką „Magnolia Market”.
Wszystko,co zaczęło się w Stanach Zjednoczonych w latach 70. XX wieku, w końcu dotarło do Polski i zaczyna w naszym kraju robić zawrotną karierę.
Dobry design to dobre emocje
Jak sprawić by nieruchomość stała się atrakcyjniejsza i w rezultacie można ją było szybko i korzystnie wynająć lub sprzedać? Jest na to kilka sprawdzonych sposobów.
Jeśli zastanowimy się nad tym co zapamiętujemy z miejsc, w których bywaliśmy, to może się okazać, że są to zazwyczaj jakieś nic nieznaczące szczegóły. Poduszka w żółte słoneczniki, czerwony fotel, lampka w rybki… to właśnie przedmioty, które nie tylko same zapadają w pamięci, ale i tworzą klimat. Nawet jeśli nie zawsze potrafimy odpowiedzieć, co nam się w konkretnym mieszkaniu podoba, to zazwyczaj wynosimy z niego wrażenie, że miał jakiś niepowtarzalny nastrój.
Klimat naszych wnętrz możemy stworzyć o każdej porze roku i przy każdej pogodzie. Jest niezależny od tego co ma do zaproponowania krajobraz za oknem i jest tym, co z pewnością będzie nas wyróżniało. Nieocenioną rolę w jego budowaniu ma oświetlenie. Prezentując mieszkanie powinniśmy wydobyć z niego wszystkie barwy i pokazać jak można grać światłem zmieniając za jego pomocą nastrój.
Home stager jak wujek Dobra Rada
Klasycznego home stagera interesują przede wszystkim sposoby atrakcyjnego aranżowania wnętrz, dzięki którym łatwiej będzie sprzedać lub wynająć mieszkanie, ale nawet to najlepiej przygotowane może nam sprawić kłopot, jeśli nie znajdzie właściwego odbiorcy. Zanim więc zaczniemy wertować wnętrzarskie katalogi i sprawdzać jaki styl w tym sezonie jest najmodniejszy, powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytanie dla kogo je urządzamy. Znalezienie odpowiedniej grupy docelowej będzie miało kluczowe znaczenie w aranżacji i wyposażeniu wnętrza w niezbędne sprzęty. Znając oczekiwania naszego potencjalnego klienta, łatwiej nam będzie je spełnić, a zadowolony klient to szybka i bezproblemowa transakcja. Możemy też skorzystać z rozwiązania takiego jak profesjonalny kurs online Home Staging, który przyda się zarówno początkującym, jak i doświadczonym homestagerom, chcącym rozszerzyć zasób wiadomości o to, jak poruszać się po rynku nieruchomości, jak ocenić stan nieruchomości i właściwie skalkulować biznesplan.