Selekcjoner umysłów – kim jest specjalista do spraw rekrutacji
Dobry kandydat na pracownika wie co to dress code, potrafi błysnąć informacjami na temat rekrutującej go firmy, a odpowiedzi na nietuzinkowe pytania ma w jednym palcu. Zna dziesięć sposobów wykorzystania ołówka, wie ile razy wskazówki zegara pokrywają się w ciągu doby i dlaczego włazy do studzienek są zawsze okrągłe. Ale jeśli trafi na dobrego rekrutera, ta wiedza może się okazać nieprzydatna.
Kreatywność ponad wszystko?
Rekruterzy Googla prześcigają się w rozmowach kwalifikacyjnych w zadawaniu nieszablonowych pytań, które pozwolą na rozwinięcie wyobraźni, zaprezentowanie nieoczekiwanych pomysłów i pokazanie własnej kreatywności kandydata. Programiści muszą wiedzieć co to „martwa wołowina”, a informatycy jak wytłumaczyć 8-latkowi czym jest baza danych. Spostrzegawczość sprawdza się pytaniami o liczbę plakatów w holu lub kolor wykładziny w sekretariacie. I choć umiejętność logicznego myślenia w sytuacji stresu jest z pewnością cechą potrzebną w wielu dziedzinach życia, to z pytaniami rekrutacyjnymi jest jak z testami na maturę, które krążą w internecie i znając odpowiedzi można się do nich dobrze przygotować. Jeśli więc oczekujemy satysfakcjonujących rozwiązań, sami musimy wykazać się kreatywnością w konstruowaniu dobrych pytań. Co zrobić, by komunikacja z kandydatem była szczera, otwarta i przebiegała płynnie?
Na pewno trzeba mieć na to odpowiednio dużo czasu, bo specjalista HR (Human Resources) doskonale wie, że nie tylko intelekt, błyskotliwość czy wiedza techniczna będą gwarantem udanej rekrutacji. Równie ważne jest to, by osobowość kandydata pasowała do kultury organizacyjnej firmy. Komunikatywność, umiejętność pracy w zespole czy odporność na stres to cechy równie ważne jak jego wiedza i kompetencje. A ponieważ brak motywacji to jeden z najczęstszych powodów zmiany pracy, podczas rozmowy kwalifikacyjnej muszą paść również pytania o rozwijanie umiejętności, podnoszenie kwalifikacji i oczekiwania finansowe. Bez względu na to, co nas skłania do przyjścia do pracy, ważne by sprawiała nam satysfakcję. Przecież zadowolony pracownik to wieloletnia inwestycja.
Assessment Center czyli czas selekcji
Jednym z elementów procesu rekrutacyjnego jest assessment center, czyli sesja, podczas której wyłonione spośród kandydatów osoby wykonują powierzone im zadania. Wśród tych zadań mogą się znaleźć testy psychologiczne, gry symulacyjne, prezentacje i dyskusje oraz takie narzędzia jak In basket (koszyk zadań, najczęściej indywidualny) lub Case Study (wspólna analiza przypadku).
A wszystko po to, by zminimalizować ryzyko niedopasowania nowego pracownika do zespołu. Skuteczny doradca analizuje wiele czynników i korzysta ze sprawdzonych narzędzi, by połączyć pracodawcę z kandydatem jak najlepiej dopasowanym do jego oczekiwań. Nie bez znaczenia są też psychologiczne zdolności specjalistów z tej branży, takie jak empatia, rozumienie potrzeb pracowników, czy umiejętność słuchania. To osoby, które wiedzą, że nieudana rekrutacja to ogromne koszty finansowe dla firmy. Poradzenie sobie z taką odpowiedzialnością nie jest łatwe, chyba że ma się w zasięgu ręki narzędzia, które pozwolą nam na szybkie i skuteczne działania. Jeśli chcesz wiedzieć jak stworzyć profil kandydata, przeanalizować CV, czym powinna być rozmowa kwalifikacyjna i co kryje się w słowie onboarding, możesz sięgnąć po kurs online Specjalista ds. rekrutacji. Będzie on pomocny dla osób chcących rozpocząć pracę w HR, tych którzy prowadzą procesy rekrutacyjne i chcących udokumentować swoją wiedzę w zakresie rekrutacji dzięki cenionemu certyfikatowi.